پاسخ به آیة الله العظمی منتظری بخش دوم نامه

ج) فرموده‌اید: «سبك تورات فعلي با تورات نازل بر حضرت موسي (ع) هيچ تناسب ندارد; زيرا تورات نازل بر آن حضرت طبعا متضمن اعتقادات و اخلاق و احكام بوده، و شايد برخي از داستانهاي آموزنده نيز در آن وجود داشته، ولي تورات فعلي داراي پنج سفر است» استاد ارجمند؛ آیا شما اطلاعی از تورات موسی(ص) دارید که چنین قاطعانه می‌فرمایید هیچ تناسبی ندارد؟. آیا این فرمایش حضرتعالی به این معنی نیست که انتظار دارید تورات نیز سبکی چون قرآن داشته باشد؟ آیا خداوند علیم این حق را ندارد که بر اساس حکمتش شرایع خود را در زمانهای مختلف در سبکی خاص بیان دارد؟!. آیا غیر از این است که ما برای خود یک چهار چوبی را ترسیم کرده و سعی داریم هر چیزی را در قالب آن چهار چوب خود تجزیه و تحلیل کنیم؟. حتی برخی با همین روش، برای حضرت صاحب الامر(عج) شرح وظایف نوشته‌اند و از هم‌اینک روش عمل‌کرد او را تعیین نمود‌ه‌اند. حال اگر ایشان مطابق این شرح وظایف عمل نکنند نتیجه چه خواهد شد؟. آیا غیر از این است عده‌ای از خود ما «آخوندها» او را تکفیر می‌کنیم و خونش را مباح اعلام می‌نماییم؟ چون ایشان مطابق آنچه که ما برایش قالب بندی کرده بودیم و به مرور زمان برایمان مانند اصلی انکار ناپذیر درآمده بود عمل نکرده است؟. آیا تصور نمی‌کنید که ما دچار حجاب علم شده‌ایم؟ اینکه مردم بدوی زمان پیامبر اسلام(ص) با شنیدن کلام قرآن متحول شده و ایمان می‌آوردند، علتش آن بود که مغزشان از اصول مختلف علوم نظری و فلسفی و عرفانی تهی بود والا در همان دوران کسانی چون ابوالحکم‌ها! نیز بودند که آیات قرآن در دلشان هیچ اثر نمی‌کرد؛ چون دچار حجاب علم بودند و سعی داشتند آیات قرآن را با اصول علمی خود بسنجند و دست آخر به ابوجهل‌ها بدل شدند. شکی نیست که اگر کسی بخواهد متنی یا کتابی را تنها به جهت ایرادگیری یا منظوری خاص مطالعه کند، همانی را درخواهد یافت که به دنبالش بوده است.
سه شنبه، 8 مرداد ماه ، 1387

درباره‌ی مدیر سایت

همچنین ببینید

اخبار: ششمین کنفرانس گفتگو بین ادیان

ششمین کنفرانس سالانهء گفتگو بین ادیان در تاریخ 11 تا 13 آگوست میزبان ششصد تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *