منوی سایت

 

 

سخن ديگران

   

گالري آثار هنري

 

 

ورود به سایت

 
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .
 

نرم‌افــزار

 

 
پايگاه اطلاع رساني دفتر عبدالحميد معصومي تهراني: پاسخ به سوالات

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

پاسخ به سوا: سوال
 
پاسخ به سوالات

سوال:

 

چرا گاهی اوقات هر چه خدا رو صدا می زنیم حس می کنیم صدای ما را نمی‌شنود مثلا گروهی می گویند ما فلان دعا را خواندیم و حاجت گرفتیم ولی هر کدام را امتحان کردم جواب نداد. حتی دعاهایی در مورد مسایل غیر دنیایی، حتی در رابطه با خود خدا اما دریغ از یک اشاره و یک جواب. من بدم ولی خدای من که از این حرفها بزرگتره.

اینارو می دونم ولی علت جواب نگرفتنم را نمیدونم؟ حس می کنم اصلاً صدایم بهش نمیرسه کمکم کنید تا شاید روحیه بگیرم گاهی اوقات از خودم متنفر می‌شوم.

 

پاسخ:

 

خداوند اين جهان را بر اساس علم و مشيت‌اش خلق نموده است. خداوند به انسان عقل داده تا با استعانت از تجربه‌هاي علمي، بسياري از مجهولات را معلوم نمايد. اين كمترين نمي‌دانم كه شما مقصودتان از دعا و استجابت و جواب گرفتن چيست؟ آيا انتظار داريد كه ملكي در خواب يا بيداري به شما راه و چاه را نشان دهد يا از سوي پروردگار عالم برايتان پيغام بياورد؟ يا نعوذ بالله، مانند بسياري از افراد خداوند را يك كار چاق‌كن فرض كرده‌ايد كه در آسمان نشسته تا هر كس خالصانه‌تر عبادت كرد، كار و بار او را راه‌اندازي كند؟!

شما بايد در زندگي خود بر اساس عقل و تدّبر حركت كنيد، نه آنكه زندگي نامعقول در پيش گرفته و زماني كه به مشكل برخورديد انتظار داشته باشيد تا خداوند مشكلي را كه خودتان بدست خويش بوجود آورده‌ايد رفع نمايد.

يك انسان متدين بر اساس عقل و تدّبر تصميم مي‌گيرد و بر خداوند توكل كرده و با ايمان الهي با قدرت حركت مي‌كند. شما نيز مشكلتان را بايد با مشورت گرفتن از افراد حاذق رفع نماييد. وگرنه اگر صد سال هم بنشينيد و دعا كنيد هيچ مشكلي رفع نخواهد شد. خداوند در قرآنش فرموده: «ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم» «خداوند حال و روز هيچ قومي را تغيير نمي‌دهد مگر آنكه خود افراد همت كرده و حال و روز خود را تغيير دهند».

البته بر شما اشكالي نيست زيرا تحت تاثير دكانداني قرار گرفته‌ايد كه خداوند را اين چنين برايتان معرفي كرده‌اند و چون بنيان اين افكار دروغ است، مردم سالها دعا مي‌كنند و حاجتي هم نمي‌گيرند. زماني هم كه اشكال مي‌كنند؛ مي‌گويند كه دعاي شما خالص نبوده و دلتان صاف نمي‌باشد براي همين دعايتان مستجاب نمي‌شود!.

متاسفانه ما عادت كرده‌ايم تا در هر امري به دنبال راه ميان‌بر و راحت بگرديم. كمي خردتان را به كار بگيريد و با اهل دانش آن علم يا فن مشورت كنيد كه انسانهاي موفق بر اساس علم وتدّبر حركت كرده‌اند.

دعا يك مسئله‌اي است كه باعث آرامش بخشيدن به انسان مي‌باشد و به انسان اطمينان قلبي مي‌دهد «الا بذكر الله تطمئن القلوب» ياد خدا به قلب انسان آرامش و اطمينان مي‌بخشد و استجابت دعا همين اطمينان بخشي است.  

سه شنبه، 19 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4995 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 4995 بار بازديد شده
 

پاسخ به سوا: سوال
 
پاسخ به سوالات

سوال:

 

قرآن كریم, گروهى از انسانها رو مخلَص (خالص شده براى خدا) معرفی کرده كه حتى ابلیس هم طمعى در گمراه كردن اونها نداره و در اونجا كه سوگند یاد كرده كه همه فرزندان آدم علیه السلام را گمراه می کنه مخلَصین رو استثنا كرده چنانكه در آیه 82 و 83 از سوره "ص" از قول شیطان میگه: " قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ".

 و بى شك, طمع نداشتن ابلیس در گمراهى اونها بخاطر مصونیتی هست كه از گمراهى و آلودگى دارن و گرنه دشمنى شیطان شامل اونها هم مى شه و در صورتى كه امكان مى داشت هرگز دست از گمراه كردن پیامبران خدا بر نمى داشت. بنابراین, عنوان "مخلَص" مساوى با "معصوم" خواهد بود.

و هر چند دلیلى بر اختصاص این صفت به انبیا علیهم السلام ندارم ولى بدون تردید, شامل کل انبیا میشه, چنانكه قرآن كریم تعدادى از انبیا رو از مخلصین شمرده و از جمله در آیه 45 و 46 از سوره "ص" مى فرماید:وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِیمَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ أُوْلِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ * إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّار

 و در آیه51 از سوره "مریم" مى‌فرماید:وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولًا نَّبِی

و نیز علت مصونیت حضرت یوسف علیه السلام رو كه در سخت ترین شرایط لغزش, قرار گرفته بود مخلص بودنش دونسته

و در آیه 24 از سوره "یوسف" مى فرماید: كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ.

 

پاسخ:

 

آياتي را كه ذكر كرديد صراحتا دلالت بر عصمت در رسالت دارد. براي اطلاع بيشتر به مبحث عصمت مراجعه كنيد.

سه شنبه، 19 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4933 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 4933 بار بازديد شده
 

پاسخ به سوا: سوال
 
پاسخ به سوالات

سوال:

 

بر حضرت مسيح(ع) فقط يك انجيل نازل شده، در حالي كه مسیحیان معتقد به چندين انجيل هستند. آیا اين خود دليلي مبني بر تحریف انجيل نیست؟

 

پاسخ:

 

اشکال از آنجا ناشی می‌شود که تصور کرده‌اند انجیل کتاب بوده است در صورتی که انجیل بشارتی بود که حضرت عیسی(ص) به مردم داد. و اگر در قرآن انجيل را كتاب خوانده از آن رواست كه اناجيلي كه هم‌اينك مورد عقيده‌ي مسيحيان است، بصورت مكتوب درآمده بود. لذا منظور قرآن از كتاب انجيل همان كتبي بوده كه در بين مسيحيان مورد اعتقاد بوده است.

سه شنبه، 19 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4395 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 4395 بار بازديد شده
 

پاسخ به سوا: سوال
 
پاسخ به سوالات

سوال:

 

بدون شک یکی از اصلیترین وظایف و مسئولیتهای امام ، حکومت کردن بر مردم است.

وهمچنین بدون شک هیچ کس حق حکومت کردن بر مردم حتی در امور شخصی وامورغیردینی را نداشته و ندارد ، مگر اینکه یا تمام مردم بالاتفاق آن حاکم را بپذیرند ، یا اینکه حاکم توسط خداوند ولو با واسطه انتخاب شود.

و غیر از این دو راه ، راه مشروع دیگری وجود ندارد. چه اینکه ، اکثریت مردم یا بزرگان اگر حاکمی را انتخاب بنمایند نمی توانند اقلیت را مجبور کنند تا از حاکمی که منصوب توسط اکثریت است ، تبعیت کنند. اکثریت چنین حقی ندارند مگر اینکه دستور شرعی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد که باز می شود منصوب از ناحیه خداوند.

حالا ... چون در مقام عمل اتفاق نظر تمام مردم بر روی یک حاکم ( بر روی یک شخصی ) ممکن نیست یعنی عملا اتفاق نمی افتد که تمام مردم از حاکمیت یک نفر راضی باشند (که تاریخ هم ثابت کرده است)، لذا تنها راه عملی منحصر میشود در انتخاب از طرف خداوند ، یعنی این فقط خداست که میتواند حاکم را انتخاب کند و این از نظر ما میشود یک انتخاب مشروع ، و راه دوم هم (یعنی اتفاق جمیع مردم) ، همانطور که بیان شد ، گرچه محال عقلی نیست اما عملا شدنی نیست.

پس تنها راه عملی، فعلی شدن حکومت یک حاکم مشروع وقانونی ، منصوب شدن از ناحیه خداوند میباشد، لذا ما می گوییم در جمهوری اسلامی رأی اکثریت مردم بدون امضاء ولی فقیه (که منصوب بنحو عام از ناحیه امام معصوم«ع» است) مشروعیت ندارد.

 

پاسخ:

 

طبق نص صریح و روشن قرآن، اصلی‌ترین وظیفه‌ی انبیاء، ابلاغ رسالت است نه حکومت کردن بر مردم.«و ما نرسل المرسلین الا مبشرین و منذرین» «ما هیچ پیامبری را مبعوث نکردیم مگر برای بشارت و انذار دادن به مردم». «و ما انت الا البلاغ المبین» «ما تو را مبعوث نکردیم بجز برای ابلاغ دستورات الهی بشکلی آشکار و روشن» پیامبراسلام(ص) از دیدگان قرآن در موقعیت انسانی هیچ تفاوتی با دیگر مردم نداشته است بجز آنکه به او وحی می‌شد و از این رو برای امت مقام پدری داشته نه حکومتی؛ چنانچه آیه‌‌‌ی:«النبی اولی بالمومنین علی انفسهم» دلالت بر مقام پدری برای امت را دارد، زیرا بلافاصله می‌فرماید«و ازواجه امهاتکم» «و همسران پیامبر به مثابه مادران شمایند» یعنی پیامبر(ص) در مقام پدر امت است و از این رو اولویت بر مومنین دارد نه مقام سروری؛ و همسران او نیز مادران مومنین هستند. گذشته از این خداوند به پیامبرش تذکر می‌دهد که او حتی وکیل مردمان نیست «و ما انت علیهم بوکیل» کسی که قرآن او را در مقام وکالت هم قرار نداده، چگونه اجازه حکومت کردن بر مردم را داده است؟ خداوند تعيين حاكم را در اختيار خود مردم گذاشته و بسيار بجا بود تا تنها يك آيه از قرآن ذكر مي‌كرديد كه خداوند صراحتا تعيين حاكم را از جانب خود خوانده باشد. امامان(ع) نيز قطعا بايد پيرو كتاب و سيره پيامبر(ص) باشند و نمي‌توانند خارج از اصول عمل كنند و نمي‌كردند. با عرض معذرت بايد بگويم مسايلي را كه فرموديد نه بنيان علمي دارد و نه ديني ؛ بيشتر مغلطه‌اي است كه در دوران مختلف تاريخي، برخي حاكمان سعي داشتند اعمال خود را به جهت جلوگيري از انتقادات و اعتراضات رنگ و لعاب ديني و خدايي بزنند تا منصب قدرت خود را حفظ نمايند.

 

چهارشنبه، 13 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4345 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 4345 بار بازديد شده
 

پاسخ به سوا: سوال
 
پاسخ به سوالات

سوال:


نظر شما در باره این ایت الله‌هايی که با فتواهای بی مورد باعث تفرقه بین مسلمین مي‌شوند چیست؟ مثل دستور دادن به اتش کشیدن حسینه دراویش قم وبروجرد. آیا هر کس نماز و عبادت خدا را بکند باید مجازات شود؟ آیا توي این حسینه ها قران نبود؟ ایا این حسینه جایگاه عبادت نبود؟. اگر امام خمینی را قبول داریم و پيرو او هستیم چرا به گفته او که در مورد دراویش در کتاب مصباح الهدایت عمل نمیکنیم؟ ایا این ها درست هست که این طور با دوستاران حضرت علی )ع) رفتار کنیم؟

 

پاسخ:

 

بنده اطلاعي از اين فتاوايي كه اشاره كرديد ندارم. اين كمترين علي‌رغم آنكه به بسياري از افكار و انديشه‌هاي دراويش معتقد نبوده و به هيچ‌ وجه قبولشان ندارم، اما با اينگونه رفتارهاي خشونت‌آميز مخالفم و معتقدم نسبت به هر عقيده و انديشه‌اي كه مورد انتقاد و اشكال است بايد با ارايه‌ي ادله و براهين مواجهه كرد نه با خشونت و تخريب و تهديد؛ كه اين نوع اعمال از سوي هر دسته و گروهي كه باشد تنها اثبات كننده‌ي ضعف در دليل و منطق است.

 

چهارشنبه، 6 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4160 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 4160 بار بازديد شده
 

 

ساعت فلش

كد ساعت

 

 

 

 

اوقات شرعي

 

ابزار نمایش اوقات شرعی

کد اوقات شرعی

 

جستجو

 


 

مجموع تصاوير

 

 

نظرسنجی

 
چه چیز به انسان ارزش می دهد؟

دین و مذهب
ملیت و نژاد
علم و دانش
ثروت و قدرت
انسانیت



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء 1869
 

تماس

 

 

 

لینكها

 

پايگاه اطلاع رساني دفتر عبدالحميد معصومي تهراني


تمام لينك ها


لينكستان

The Zarathushtrian


Vatican


Missiom Group of peacel


Ayatullah Vahid KHorasani


Ayatullah Rohani


Alazhatr


.bahai Faith


Asharqalawsat


َAyatullah Sistani


Ayatollah Saanei


Arots7


Reza Moraadi Ghiyas aabadi


montazeri


 

 

  

PHPNuke Farsi [MT Edition] Project By PHPNuke.ir

 

mashhadteam.ir