منوی سایت

 

 

سخن ديگران

   

گالري آثار هنري

 

 

ورود به سایت

 
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .
 

نرم‌افــزار

 

 
: مبحث تابوها (بخش سوم)
 

سلسله دروس عبدالحميد معصومي تهراني تحت عنوان: بررسي ريشه‌ها و علت‌هاي عقايد و انديشه‌هاي ديني

 

بطور كلي افرادي كه موقتا تابو مي‌شوند را مي‌توان به 3 دسته تقسيم كرد

چهارشنبه، 1 آبان ماه ، 1387 بازدید:5056 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 5056 بار بازديد شده
 

: مبحث تابوها (بخش دوم)
 

سلسله دروس عبدالحميد معصومي تهراني تحت عنوان: بررسي ريشه‌ها و علت‌هاي عقايد و انديشه‌هاي ديني

 

 

تابوها را مي‌توان از دو نظر تقسيم‌بندي كرد. يكي از نظر مفهوم و ديگري از نظر موضوع و مصداق.

پنجشنبه، 4 مهر ماه ، 1387 بازدید:5070 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 5070 بار بازديد شده
 

: درباره ربا بیشتر بدانیم
 
مقالات كاربران عضو

درباره ربا بیشتر بدانیم


ربا، يكي از محّرمات آيين اسلام است كه قرآن كريم و روايات معصومان برآن دلالت دارند. ربا در اديان گذشته، همچون دين يهود و مسيحيت نيز حرمت داشته است. ربا در لغت، چنان كه صاحب مقاييس آورده، به معناي زياده است. در كتب فقهي، رباي حرام را دوقسم مي دانند: 1) رباي معاملي 2) رباي قرضي
رباي معاملي: آن است كه يك جنس به مانند خود، فروخته شود و در آن، شرط زياده گردد؛ مانند اين كه يك تن گندم به يك تن ويكصد كيلوگرم آن معامله شود. و اگر در معامله آنها شرط زياده گذاشته شود، رباي حرام خواهد بود.
رباي قرضي: آن است كه در قرض دادن شيئي يا مبلغ، شرط زياده گذاشته شود؛ مثلاً كسي مقداري گندم يا پول به ديگري قرض بدهد كه پس از يك سال، آن مقدار ربا اضافه درياف كند.(فقيهان، اين قسم را مطلقاً حرام مي دانند و تفصيلي در آن قائل نشده اند). درجايي از قرآن آمده است كه: اي كساني كه ايمان آورده ايد، ربا را (باسود‌ِ) چندين برابر مخوريد، و از خدا پروا كنيد، باشد كه رستگار شويد.
در روايات نيز به آن اشاره شده است مانند:پيامبر در سفارش به علي مي فرمايد: اي علي. ربا، هفتاد كيفر دارد كه آسان ترين آن، مانند آن است كه مرد با مادرش در خانه خدا زنا كند.
ربا دوگونه است:حلال و حرام. رباي حلال آن است كه شخصي قرض دهد، بدان اميد كه زيادتر به وي برگرداند، بدون آن كه شرطي ميان آنها باشد. دراين صورت، اگر بيشتر به وي برگرداند، در حالي كه شرطي ميان آنان نيست مباح است. ولي نزد خداوند زياد نمي شود يعني ثوابي ندارد. واما رباي حرام آن است كه قرض دهد و شرط كند بيشتر از آنچه قرض داده، برگرداند حرام است در سوره نساء، ربا وخوردن اموال مردم به باطل، يكي دانسته شده است.
ولي آمده است كه هر زياده اي حرام نيست مانند: زياده روي در درس، مطالعه، كمك به ديگران و…
منابع:اختيار معرفه الرجال، القوانين الحكمه، بحار الانوار، تفسير المنار، جواهر الا كلام، و…

با تمام این توضیحات بالا که آمده است می توانیم اینجور نتیجه گیری کنیم که سوده بانک های ما نیز حرام است به علت اینکه ما پولی را که در بانک می گذاریم بر مبنای زیاده شدن است مثلا (شما مقداری پول را در بانک می گذارید با سود 15 یا 20 یا... که بانک موظف می شود به شما ماهانه سود بدهد و بعد از تمام شدن مدت سود دهی اصل پول شما را نیز برگرداند که این شرت حرام است درجایی آمده است که مردمی که ربا خوار میشوند مردمی تنبل و تن آسا می شوند در جامه ما که روز به روز سود بانکی بیشتر می شود دولت مردان ما چه نتیجه ای از این کار می خواهند بگیرند؟

جمعه، 15 شهريور ماه ، 1387 بازدید:4788 نظرات 7 نظر ادامه اين مطلب 4788 بار بازديد شده
 

 

ساعت فلش

كد ساعت

 

 

 

 

اوقات شرعي

 

ابزار نمایش اوقات شرعی

کد اوقات شرعی

 

جستجو

 


 

مجموع تصاوير

 

 

نظرسنجی

 
چه چیز به انسان ارزش می دهد؟

دین و مذهب
ملیت و نژاد
علم و دانش
ثروت و قدرت
انسانیت



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء 1869
 

تماس

 

 

 

لینكها

 

پايگاه اطلاع رساني دفتر عبدالحميد معصومي تهراني


تمام لينك ها


لينكستان

َAyatullah Sistani


Alazhatr


montazeri


Vatican


Arots7


Ayatullah Vahid KHorasani


Ayatollah Saanei


Asharqalawsat


The Zarathushtrian


Reza Moraadi Ghiyas aabadi


Missiom Group of peacel


Ayatullah Rohani


.bahai Faith


 

 

  

PHPNuke Farsi [MT Edition] Project By PHPNuke.ir

 

mashhadteam.ir