منوی سایت

 

 

سخن ديگران

   

گالري آثار هنري

 

 

ورود به سایت

 
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .
 

نرم‌افــزار

 

 
سخن ديگران: گفتگو با آیت‌الله سید حسین صدر
 
سخن ديگران

 
 گفتگو با آیت‌الله سید حسین صدر درباره منزلت انسان، دولت دینی، حقوق اقلیتها و...

آیت‌الله سید حسین صدر، از علمای دینی سرشناس حوزه علمیه عراق است که دیدگاه‌هایی نواندیشانه و اصلاحگرانه در حوزه دین، جامعه، سیاست و روابط میان آنها دارد. آیت‌الله صدر با تمرکز بر گفتمان انسانی و ملی، از محدود شدن به طرز تفکرهای تنگ‌‌نظرانه‌ پرهیز کرده و از نگرش‌های ستیزه‌گرایانه و حذفی در حد امکان به دور مانده است. برای همین وی موفق شده است که گروه‌های مختلفی را گاه با تفکرات ناهماهنگ، از سکولار و مسلمان در اطراف خود گرد آورد.
این گفت‌وگو بر دیدگاه‌های انسان‌گرایانه سید حسین صدر در عرصه‌های مسئله‌زای امروزی در حوزه دین، جامعه و سیاست در جوامع اسلامی به‌طور کلی و جامعه عراق به طور خاص تمرکز کرده است.
 

يكشنبه، 4 خرداد ماه ، 1393 بازدید:5177 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 5177 بار بازديد شده
 

سخن ديگران: زن را بزن!
 
سخن ديگران

«زن را بزن!»
مفهوم آیه34نساء
سید محمّد نوری
یکی از مهم‌ترین و پر جنجال‌ترین آیات قرآن کریم که در حوزه اجتماعی به آن توجه بسیاری شده و ناظر به مسائل زنان و خانواده است، آیه 34 سوره مبارکه نساء است. بعضی از مفسرین این آیه را به معنی زدن گرفته اند(1) و بعضی از فقها مفهوم آیه را با اینکه به معنی زدن گرفته اند لیکن جواز این زدن را مشروط به اجازه حاحم شرع می دانند(2) و حتی در این بین بعضی از مفسرین مفهوم این زدن را مشخص کرده اند، اینان می گویند :
«شایسته است که هنگام زدن از مواضع حساس مانند صورت،پهلو و شکم دوری کند و همچنین از زدن یک موضع بپرهیزد، بلکه بر مواضع مختلف پراکنده شود ...»(3) و می گویند : «و امّا زدن بدون شک باید غیر مبّرح باشد و مبّرح آن زدنی است که باعث مشقت و سختی باشد و ظاهراً همه مسلمانان بر این شرط اتفاق نظر دارند»(4) و گفته اند : «زدن غیر مبرّح یعنی زدنی که باعث آزار و اذیت شدید نگردد ... پس اگر مرد در زدن از حد مجاز تجاوز کرد و باعث هلاک زن شد، ضامن است ... و شایسته است که مرد ضربات را بر یک محل فرود نیاورد و همچنین از زدن بر صورت دوری کند که صورت مظهر زیبایی هاست»(5).

پنجشنبه، 26 دي ماه ، 1392 بازدید:7534 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 7534 بار بازديد شده
 

سخن ديگران: از پیامبران بدون اجرت
 
سخن ديگران

از پیامبران بدون اجرت تا دین- کارتل های امروزی
واکاوی آیه های انفال:41 و حشر:7
 
آرش سلیم
آبان 1392
 
سنت بی بدیل پیامبری خدا، بدون جانشین و بدون دستمزد است. پیامبری یک کار بدون «اجرت» و به زبان امروزی کار داوطلبانه می باشد. در امر نبوت، «جاشینی» و تعیین جانشین توسط پیامبران جایی ندارد [1]. پس چگونه این کار داوطلبانه، موجب تاسیس شغل تمام وقت و بنگاه های مالی با دریافت اجرت و کسب درآمد شده است! مقام نبوت با «امر» و «وحی» خدا همراه با کتاب و حکم به فرد مشخص و برای هدایت قوم آن فرد داده می شود. طوری که با مرگ هر پیامبر دوران نبوت و همچنین دوران رهبری پیروانش نیز به سر می آید.  ادعای ادامه راه یک مقامِ ذاتا بدون اجرت و بدون جانشین، قرن ها پس از مرگ پیامبر، چگونه نیازمند شغل تمام وقت و تاسیس کارتل های عظیم مالی شده است؟ کسانی که خود را جانشینان پیامبر و کار خود را «پیامبرانه» می دانند، چگونه توانسته اند افزون بر دریافت اجرت ثابت «سهم امام» در راس امپراطوری های مالی قرار گیرند! این همه دین-کارتل ها با «اذن» کدام خدا و کدامین آیات وحی تاسیس و «مقدس» شده اند؟! باعث شگفتی است که این همه آیه درباره اجرت نگرفتن پیامبران نازل شده است، اما درباره فلسفه دریافت نکردن اجرت توسط پیامبران تا کنون مقاله ای تالیف نشده است. انبوه کلانی کتاب و رساله و تفاسیر گوناگون در مجلدها های چند رقمی در راستای توجیه جاشینی در نبوت و جانشین برای پیامبر نوشته شده است، اما آیات بدون اجرت بودن پیامبران به هیچ انگاشته شده است. انگار در پشت این همه آیه و این همه تاکید خدا در این باره، هیچ هدفی نبوده است و این آیات فقط جهت تزیین قرآن و یا از سر تفنن خدا نازل شده است! برای مثال در انعام:90 با اشاره به 18 پیامبری که نام آن ها  تک تک در آیات قبل از آن آمده است به حضرت محمد گفته می شود تو نیز به هدایت این پیامبران «اقتدا» کن و به مردم بگو که از شما هيچ مزدى برای پیامبری طلب نمی کنم: قُل لاَّ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا.
 
در قرآن بر نیکی و کمک و بخشش مال به دیگران و به ویژه «نزدیکان» و «یتیمان» و «مسکینان» تاکید بسیار و مکرر شده است، تا جایی که در آیات کمک به دیگران ترکیب «وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ» روتین شده است. اما در قرآن حتی یک آیه نمی توان یافت که در آن به مردم گفته شده باشد کمک های خود را از طریق پیامبر به نیازمندان برسانید. پیامبر فقط مسئول تقسیم «انفال» یا اموال عمومی بین مردم بوده است. انفال هم چیزی نبوده است جز غنائم جنگی. در تقسیم غنائم نیز چیزی به مردم داده می شده است، نه این که توسط پیامبر از مردم چیزی دریافت گردد. لطفا خوب توجه شود: به مردم چیزی داده می شده است، از مردم دریافت نمی شده است. در این نوشتار خواهیم دید که چگونه و با چه شگردی از سازوکار «پرداخت» به نیازمندان در زمان پیامبر، «دریافت» از مردم در زمانه ما استخراج شده است! از پرداخت موردی یک پنجم غنائم جنگی به نیازمندان، دریافت ثابت «سهم امام» از مردم  وضع شده است. حتی درباره «زکات» که یک فریضه واجب است، هیچ جا در قرآن گفته نشده است که آن را از طریق دیگران ادا کنید. هر فرد خود چون نماز آن را ادا می کند. می دانیم که دو قلوی «زکات» و «نماز»، فرایض واجب همه مومنان در دین مشترک همه پیامبران است،

يكشنبه، 3 آذر ماه ، 1392 بازدید:6336 نظرات 1 نظر ادامه اين مطلب 6336 بار بازديد شده
 

سخن ديگران: پسرخواندگی قبائل قریش
 
سخن ديگران

 
پسرخواندگی قبائل قریش یا فرزندپذیری امروزی؟
نگاهی به علت ابهام در تشخیص موضوع و خلاف قرآن بودن ازدواج با فرزند غیرصُلبی
 
آرش سلیم
مهر 1392
 
در تایید نظر محسن کدیور [1] مبنی بر تفاوت ماهوی بین: الف) پسرخواندگی جاهلی قریش، و ب) فرزندپذیری امروزی؛ در این نوشتار بحث کوتاهی ارائه می گردد. آیات مورد استناد فقها، پیرامون مساله موسوم به فرزندخواندگی و در رابطه با تایید فقهی قانونی کردن ازدواج با فرزند غیرصُلبی، به طور خلاصه واکاوی می گردد. خواهیم دید تصويب تبصره ماده ۲۷ لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، بر خلاف آیات قرآن است.  البته برخی مقامات دولتی نیز بر «تبعات ويرانگر» تصویب چنین قانونی تاکید کرده اند.   Child Adoptionدر دنیای امروز، فرآیند فرزندپذیری و پدر و مادری کردن تمام عمر برای کودک پذیرفته شده و در محیط خانواده است. فلسفه فرزندپذیری، فراهم شدن محیط  بی بدیل خانواده برای کودک می باشد؛ تا بتواند چون عضوی از یک خانواده در محیط مهر و تعلق خانوادگی بزرگ شود و رشد کند. پذیرش یک فرزند، قبول یک مسئولیت سنگین و تلاش بیدریغ درازمدت با دلسوزی و دغدغه تمام عمر در مراقبت و پرورش  فرزند، و در غایت سلامت و موفقیت و خوشبختی او می باشد. به عهده گرفتن چنین مسئولیتی و انجام آن، که از نقش والدین واقعی هیچ چیز کم ندارد، با پسرخواندگی و مادرخواندگی «حرفی» رایج در قبائل قریش تفاوت بنیادین دارد.  از طرف دیگر، Adoption خود با Guardianship (سرپرستی)  امروزی و همچنین با Fostering امروزی، که هر کدام نوعی مسئولیت در حمایت و کمک به کودک اما مدت دار و محدود می باشد، نیز فرق دارد. برای پرهیز از ابهام، در این نوشتار از واژه انگلیسی «Adoption» استفاده می شود تا با «پسرخواندگی» مرسوم در جامعه قریش و همچنین گونه های دیگر امروزی حمایت محدود از کودک اشتباه نشود. در قرآن درباره Adoption آیه ای وجود ندارد. اما در آیات احزاب:4 و 37 از اصطلاح «ادعیاء» با مفرد «دعی» برای «پسرخوانده» استفاده شده است.

چهارشنبه، 1 آبان ماه ، 1392 بازدید:3907 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 3907 بار بازديد شده
 

سخن ديگران: نقدی بر قانون مجازات اسلامی (2)
 
سخن ديگران

 
برداشت نادرست از «حد» و شگردهای فقهی در فراگیر کردن مجازات اعدام
نقدی بر قانون مجازات اسلامی (2)
 
آرش سلیم
مرداد 1392
 
در بخش یکم این مقاله درباره پیامدهای تدوین قانون بر مبنای فقهی «گناه» یا معصیت مطالبی ارائه گردید. مجازات اعدام در قانون مجازات اسلامی، در این نوشتار بررسی و تحلیل می شود. قانونی که شوربختانه در تضاد آشکار با آیات قرآن، در اعدام شهروندان بس سخاوتمند است. برای بررسی مجازات بی رویه اعدام در قانون مجازات اسلامی، نخست باید به مطالعه و واکاوی «حد» و «حدودالله» در آیات قرآن پرداخت. خواهیم دید که چگونه با برداشت نادرست از «حد» و «حدودالله»، نخست هر گناهی شامل مجازات شده است. سپس برداشتِ سوء از «حد»، با مفاهیمی بی ربط چون «محاربه» و «بغی» و «افساد فی الارض» ترکیب سوء شده است؛ تا مجازات اعدام به عمومی ترین مجازات برای شهروندان ایرانی تبدیل شود. تا جایی که می توان گفت با شگردهایی برای هر معصیتی (با تعریف فقهی) مجازات تعیین شده است یا مجازات اعدام را می توان به هر معصیتی اعمال کرد! شاید مبالغه نباشد اگر عصاره قانون مجازات اسلامی چنین توصیف شود: مجازات اعدام برای «حد»، مجازات غیر اعدام برای «تعزیر»! در این قانون «مجازات های اصلی» در چهار گروه یا کتاب: «الف-حد، ب-قصاص، پ-دیه، و ت-تعزیر» دسته بندی شده است. در جرائم نه گانه گروه «حد»، غیر از سه جرم موسوم به «قوادی»، «قذف» (تهمت)، و «مصرف مسکر»؛ جرم های دیگر مشمول مجازات اعدام می باشند. اما طبق ماده 136 با «تکرار جرم»، مجازات اعدام می تواند شامل جرم های دیگر مشمول «حد» نیز بشود. ماده 136 می گوید: «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد  وی در مرتبه چهارم اعدام است». این در حالی است که در قرآن غیر از دو مورد 1) «قتل نفس» و 2) «افساد فی الارض»، کشتن انسان با صریح ترین و کوبنده ترین لحن ممنوع اعلام شده است- تا آن جا که کشتن هر انسان را معادل کشتن همه بشریت می داند. قانون نویسان با شگرد ویژه ای مفهوم کلانِ فساد در اصطلاح «افساد فی الارض» را، که فقط توسط حاکمان و صاحبان قدرت و مکنت عملی است، به شهروندان عادی فرو کاهیده اند و برای هر جرمی که خود تعریف کرده اند مجازات اعدام تعیین کرده اند! افزون بر مجازات های اعدام در گروه «حد»، در گروه «قصاص» نیز مجازات اعدام وجود دارد.
 
«حد» و رعایت «حدودالله»، در قرآن برای مسائل خانوادگی چون «ظهار» و «طلاق» و «ارث» و همچنین پرهیز از آمیزش جنسی شوهر با زن یا زنان خود در شب های روزی داری و هنگام اعتکاف در مسجد به کار رفته است. رعایت حدود در این گونه موارد برای مومنان الزامی است، اما به خود آن ها واگذار شده است و در این دنیا مجازاتی ندارد. مثلا در «ظهار» اگر مرد از «مادر خود خواندن» زنش پشیمان شود، یک گزینه تنبیه او این است که پیش از نزدیکی جنسی مجدد باید دو ماه پی در پی روزه بگیرد. چگونه دولت می تواند رختخواب زن و مرد را کنترل کند تا بتواند در این دو ماه مانع خوابیدن مرد پشیمان شده با زنش شود؟ مورد دیگرِ «حد» و «حدودالله»، به «سه طلاقه» معروف است- که در آیات مربوط به آن اصطلاح «حدودالله» شش بار به کار رفته است (بقره:229 و 230). اینجا نیز برای حل معضل زن آزاری رایج در جامعه قریش، اختیار نامحدود مرد در طلاق دادن های مکرر زنان و پذیرش دوباره آنان، محدود شده است. به بیان دیگر «حد» درباره ممنوع کردن ظهار یا طلاق نبوده است، بلکه در راستای تغییر فرهنگ جاهلی آن جامعه، محدوده ای معین گردیده است. در حالی که در فقه و قانون مجازات اسلامی، «حد» نام دیگری است برای «مجازات»! نظر به اهمیت مفهوم «حدود» در بحث این نوشتار، در بخش 2 تمام آیات قرآن که در آن مشتقات ریشه «حد» در رابطه با «حدود» به کار رفته است واکاوی می شود.

چهارشنبه، 6 شهريور ماه ، 1392 بازدید:6366 نظرات نظر دهيد! ادامه اين مطلب 6366 بار بازديد شده
 

 

ساعت فلش

كد ساعت

 

 

 

 

اوقات شرعي

 

ابزار نمایش اوقات شرعی

کد اوقات شرعی

 

جستجو

 


 

مجموع تصاوير

 

 

نظرسنجی

 
چه چیز به انسان ارزش می دهد؟

دین و مذهب
ملیت و نژاد
علم و دانش
ثروت و قدرت
انسانیت



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء 1869
 

تماس

 

 

 

لینكها

 

پايگاه اطلاع رساني دفتر عبدالحميد معصومي تهراني


تمام لينك ها


لينكستان

The Zarathushtrian


montazeri


Ayatollah Saanei


Reza Moraadi Ghiyas aabadi


Ayatullah Vahid KHorasani


َAyatullah Sistani


Arots7


Missiom Group of peacel


Ayatullah Rohani


Vatican


Asharqalawsat


Alazhatr


.bahai Faith


 

 

  

PHPNuke Farsi [MT Edition] Project By PHPNuke.ir

 

mashhadteam.ir